Nejprve byl účinek vitaminu D spojován zejména se správným růstem a vývojem kostí. V současné době je prokázán jeho komplexní vliv na náš organismus a jeho nedostatek je spojován s mnoha chorobami, poruchami imunity nebo rozvojem duševních poruch. Největším přirozeným zdrojem vitamínu D3 je sluneční záření , které poskytuje našemu tělu až 90% potřebné dávky.

Odkud se dá vitamín D získat?

Uvádí se, že z potravy získáváme cca 50 – 150 IU / den (IU jsou mezinárodní jednotky au vitamínu D odpovídá 1 IU 0,025 mikrogramů neboli 40 IU = 1 mg). Nejbohatším zdrojem je olej z rybích jater (tresčích) , který obsahuje na 100 g až 10 000 IU, dále tučné mořské i sladkovodní ryby (úhoř, losos, pstruh, makrela, sardinka, sleď, tuňák atd.), Nejlepší čerstvé az volného odchytu , ale i konzervované nebo vyuzené ryby obsahují významné množství. Vydatným zdrojem je také vepřové sádlo a slanina (pouze pocházející z prasat volně chovaných na slunci) nebo vaječné žloutky z vajec slepic z volného výběhu, které obsahují 4 – 6x více vitamínu D než od slepic chovaných v klecích.

Nejvýznamnějším přirozeným zdrojem však zůstává slunce!

Pokračování na další straně

1
2