Zelenina, syrová i vařená, bohatá na vitamíny a minerály a také na vlákninu, kterou pro své tělo potřebujeme, je považována za jednu z nejužitečnějších složek výživy. Avšak aniž bychom jakýmkoli způsobem popírali důležitost zeleniny v každodenní stravě, je třeba mít na paměti, že i ta může být zdraví škodlivá, pokud je konzumována nadměrně nebo bezmyšlenkovitě.

Zelenina jako hrozba pro postavu
Podle „talíře pro zdravé stravování“ vyvinutého odborníky z Harvardské školy by měla polovina každé porce tvořit různé druhy zeleniny a ovoce. Je ale veškerá zelenina pouze prospěšná? V roce 2017 zveřejnili vědci z Harvardu výsledky rozsáhlé studie, která poskytla seznam rostlinných plodin, které přispívají k tvorbě nadváhy a nedoporučují se lidem s předispozicí k ní. Například brambory jsou vyloučeny ze zeleniny zahrnuté do „desky zdravých potravin“ kvůli jejich negativním účinkům na hladinu cukru v krvi a vysoký obsah škrobu.

Vědci se domnívají, že ještě větší poškození postavy může být způsobeno kukuřicí, která je mezi zeleninou přední v obsahu kalorií: 110 kalorií na 100 gramů. Ve studii účastníci, kteří pravidelně jedli kukuřici, přibrali v průměru dva kilogramy ročně, zatímco stejná strava, ale bez kukuřice, obecně nezměnila váhu účastníků. Třetí místo v seznamu nejkalorickějších druhů zeleniny po kukuřici a bramborách obsadil zelený hrášek.

Je důležité si uvědomit, že vědci doporučují omezit pouze množství této zeleniny ve stravě, ale nedoporučují úplně upustit od jejího používání: obsahují mnoho užitečných živin a stopových prvků.

Pokračování na další straně

1
2