Nesahejte hned po lécích: Toto je 10 bylin, které Vám pomohou lépe zvládnout stres

Asi se budete divit, ale problémy se stresem a psychikou dnes ovlivňují více lidí, než si myslíte.

Například jen v takových USA dnes již přes 70% lidí užívá každý den nějaký lék na předpis a přes 50% užívají až dva takové léky.

Odhaduje se, že v populaci trpí až 25% lidí nějakým psychickým problémem jako je stres, úzkost, strach či deprese.

Dr. Jennifer Sauverová tvrdí, že to je i hlavní důvod, proč v současnosti patří antidepresiva k druhým nejčastěji předepisovaným lékům.

Vedlejší účinky léků proti stresu a úzkostem

Problém léků na předpis, jako jsou například benzodiazepiny, je že mají obrovské množství vedlejších účinků. Ty se pohybují od halucinací až po myšlenky na sebevraždu.

Kromě toho, vedlejší účinky zahrnují i následující příznaky:

  • problémy s chůzí
  • potíže s mluvením
  • nesrozumitelná řeč
  • zežloutlá pokožka a oči
  • výpadky paměti
  • ztráta koordinace
  • dokonce i křeče

Proto namísto užívání těchto nebezpečných léků, zkuste některé z následujících bylinek. Pomohou vám zvládnout stres ještě předtím, než by bylo nutné sáhnout po lécích.

1. Mučenka (Passionflower)

Tento exotický a sladce vonící květ se používá velmi dlouhou dobu na přípravu čaje, který zmírňuje projevy úzkosti, hysterie, záchvatů a nespavosti.

Její hlavní účinek spočívá v jejích sedativních vlastnostech. Podle vědců mučenka zvyšuje hladinu kyseliny gama aminomáselné v mozku. Tato látka vám pomáhá cítit se uvolněně tak, že snižuje aktivitu jistých mozkových buněk.

Uvedenou bylinku můžete používat místo oxazepamu, nemusíte se obávat žádných vedlejších účinků, ani vlivu na kognitivní schopnosti či soustředěnost.

2. Rozchodnice růžová (Rhodiola rosea)

Jde o bylinku, která je součástí lidové medicíny ve Skandinávii a Číně. Pomáhá potlačovat únavu a podporuje pocity štěstí.

Náš sympatický nervový systém je ten, který kontroluje hloubku dýchání, frekvenci bušení srdce, nevolnosti, zmámenost či zimnice. Rozchodnice pomáhá kontrolovat aktivitu právě tohoto systému.

Další věcí, kterou zajišťuje, je stimulace produkce serotoninu. Jde o hormon, který nás činí šťastnými a uvolněnými.

3. Levandule

Levandule je známou bylinkou z aromaterapie. Používá se v přírodní léčbě nervových poruch a mírné až středně těžké deprese. Levandule však dokáže mnohem víc než jen to.

Má také ochranné účinky na nervy, stabilizuje vaši náladu a kontroluje onemocnění neurologického původu.

Levandule je bezpečná pro přímou konzumaci, i pro aplikaci na pokožku. Existuje několik možností, jak ji užívat:

  • pijte levandulový čaj
  • přidejte pár kapek levandulového esenciálního oleje do koupele
    vložte si hrst levandulových květů do polštáře

4. ašvagandha (Ashwagandha, indický ženšen)

Autor: Hari Prasad Nadig from Bangalore, IndiaUploaded by Vinayaraj – Ashwagandha, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27352217

Indický ženšen je součástí ayurvédské medicíny a stal se populárním při léčbě agorafobie (úzkostná porucha, která se projevuje strachem z běžných věcí, hlavně pobytem v různých prostorech).

Existuje studie z roku 2012, která ukázala, že ašvagandha pomáhá výrazně snižovat úroveň stresového hormonu kortizolu v krvi.

Užívat ji můžete různým způsobem, nejčastěji je to ve formě doplňků stravy. Na relaxaci je však účinnější ve formě čaje.

5. Heřmánek

Chcete-li, aby se vám snadněji usínalo, dejte si večer před spaním šálek heřmánkového čaje.

Podle několika studií pomáhá tento květ i se záchvaty úzkosti a depresí.

Heřmánek obsahuje následující aktivní látky:

  • alfa-bisabolol
  • apigenin
  • luteolin

článek pokračuje na druhé stránce….

ZANECH STOPU

Please enter your comment!
Please enter your name here