4) Chrání cévy

LDL, respektive špatný cholesterol se obvykle lepí na stěny cév, což pak vede k arterioskleróze.

Na druhou stranu, HDL cholesterol z cév nánosy LDL cholesterolu odstraňuje.

Vědci potvrdili, že čím je molekula cholesterolu větší, tím je lepší. Lidé s vysokou hladinou LDL cholesterolu riskují rozvoj kardiovaskulárních onemocnění.

A právě vajíčka obsahují sice mnoho, ale dobrého HDL cholesterolu, čímž chrání vaše cévy.

5) Stimulují mozek

Cholin obsažený ve vajíčkách je součástí membrán nervových buněk. Je také nezbytný při syntéze dalších látek důležitých pro váš mozek.

Přes 90% obyvatelstva má dnes ve stravě nedostatek živin, které jsou potřebné pro dostatečnou tvorbu neurotransmiterů.

Studie ukázaly, že nedostatek cholinu způsobuje neurologická onemocnění a zhoršuje kognitivní schopnosti.

6) Zlepšují kvalitu zubů a kostí

Vajíčka patří vedle slunečního záření mezi jeden z nejvydatnějších zdrojů vitamínu D, který je potřebný pro dobrou kondici svalů a kostí.

Vitamin D zlepšuje absorpci a využití vápníku z jídla. Je také důležitý pro srdce, střeva a celkový metabolismus.

7) Zkvalitňují pokožku a vlasy

Nemůžete očekávat, že budete mít kvalitní vlasy a pokožku bez látek nacházejících se ve vajíčkách.

Jde hlavně o vitamíny B2, B5 a B12.

8) Zlepšují zrak

Vaječné žloutky obsahují lutein a zeaxanthin.

Tyto látky snižují riziko vzniku věkem podmíněné makulární degenerace a kataraktů, které jsou dvěma hlavními příčinami špatného vidění a slepoty ve vyšším věku.

Podle studie publikované v Americkém žurnálu klinické výživy, pravidelná konzumace vaječných žloutků zvyšuje hladinu zeaxanthinu v těle o 114 až 142%. Hladiny luteinu vzrostou o 28 až 50%.

9) Podporují hubnutí

Pokud se snažíte zhubnout, pak nekoukejte jinam než na vajíčka. Dokáží vám pomoci spálit tuk a shodit kilogramy navíc.

Osm týdnů trvající studie zjistila, že lidé konzumující vajíčka zhubli o 65% více než ti, kteří je nekonzumovali.

Jelikož mají přímo ideální nutriční hodnoty, tak zajistí, že vám během hubnutí či diety nebudou chybět žádné důležité živiny. Vejce můžete jíst na měkko, i na tvrdo.

10) Dodávají pocit zasycení

Vajíčka jsou bohatá na bílkoviny. Někteří experti je dokonce používají jako míru pro měření množství bílkovin.

Studie potvrdily, že potraviny bohaté na bílkoviny ovlivňují chuť k jídlu. Na seznamu potravin, které vás zasytí, jsou vajíčka někde na jeho vrcholu.

11) Snižují stres a úzkost

Psali jsme již výše o esenciálních aminokyselinách. Ony totiž také výrazně ovlivňují vaše duševní zdraví.

Studie z roku 2004 provedená Národní akademií věd v USA ukázala, že stres a úzkost můžete zredukovat úpravou hladiny serotoninu v těle.

A právě aminokyselina L-tryptofan je stavebním prvkem, ze kterého tělo vytváří uvedený „hormon štěstí“.

1
2